Florence (2018, Android)

florence

Eltűnő kreatív határok

Vannak azok a történetorientált játékok, amik úgy vannak beharangozva a fejlesztési szakaszban, hogy lesz itt minden, és még jó sztori is. Aztán vagy az egyik felé (interaktív mozi), vagy a másik felé (elcsépelt/túlnyújtott/gagyi sztori) esik le a lóról a fejlesztő. A Florence nem ígér semmi olyat, amit ne tudna betartani.

Elértük azt a korszakot, amikor, viszonylag kis anyagi ráfordítás mellett, a kreatív emberek kiélhetik művészeti indíttatásaikat a videójáték-fejlesztés mezején is. Ennek köszönhetően nem csak a megszokott műfajokban alkotnak az indie fejlesztők, hanem kipróbálhatnak másfajta kifejezés- és történetmesélési módokat is. Tette ezt Ken Wong és csapata, a Mountain is, amikor elkészítette a Florence című, teljesen erőszakmentes, minimális szöveggel operáló interaktív novellát. Egyébként Ken Wong korábbi munkái is arról árulkodnak, hogy érti a dolgát, ugyanis ő volt a (méltán) sikeres Monument Valley vezető dizájnere, és például az Alice: Madness Returns művészeti rendezője is.

Ott állt a lány, az út jobb oldalán

A Florence egy interaktív történet egy 25 éves lányról, aki éli a monoton, magányos életét a nagyvárosban, wake up-work-sleep-repeat, agyatlan közösségimédia-zombi, szóval éli az átlag fiatal felnőttek izgalmas életét (köztük az enyémet is). Aztán egyik nap beüt a tragédia, okostelefon nélkül kénytelen bóklászni a városban, amikor is élőzenét hall, követi a cselló hangját, ami odavezeti a jóképű Krish-hez, az utcazenészhez. A fiatalok rövid úton összejönnek, összeköltöznek, egy kis öröm, egy kis dráma, nem lőném le a poénokat.

A sztori nem egy Oscar-díjas mű, ami viszont a varázslat, azok a kreatív megoldások, amik viszik előre a sztorit. Ötletesen kitalálták a kedves fejlesztők, hogy például a veszekedésnél, minél gyorsabban kell “odavágni” a választ a párbeszédbe, mint ahogy a való életben is működik. Vagy egy randi közben, részletekből áll össze a mondandó, az óvatos, bizonytalan lépéseket modellezve. A történet alakulásába nincs beleszólásod, teljesen lineáris, csak az interakciókat kell kivitelezned és nézni hogyan alakul a főhősnőnk sorsa. Elgondolkodtató és tanulságos történet.

Videójáték, mint művészet

Technikailag kifogástalan volt számomra, Unity motorral üzemel a program, hibamentesen futott a 3 éves ‘Droidos telefonomon is. Tegyük azért hozzá, hogy nem is kell neki nagy erőmű. A rajzolt grafika csodásan fest, nagyon hangulatos. A zenéről nem is beszélve, leginkább cselló-dominált hangszerelést tettek össze, ami a korábban említett vizualitással tökéletesen harmonizál, és művészi szintre emeli az interaktív játékot.

Mindössze 30-40 perc a játékidő, de azt garantáltan egyben fogod végignyomkodni. Mint korábban említettem, minimális szöveget tartalmaz a játék, így nyelvi akadályokba sem ütközhet a felhasználó. Az audiovizuális élményen és történetmesélésen van a hangsúly. Értékelte is a szakma, elnyerte a legjobb mobiljáték címet a 2018-as The Game Awards-on, a D.I.C.E.-on, a New York Game Awards-on, és 2019-ben a GDCA-n is elhozott két díjat, valamint nem régen a videójátékos BAFTA-t is magáénak tudhatja.

A program fizetős (számomra minden centjét megérte), 3 dollár körüli áron szerezhető be Android és iOS rendszerekre.

http://florencegame.com/